Strašák jménem mikrospánek


Většina z nás tento pojem zná. Co to ale znamená, co tomu předchází a jak se mu vyvarovat?

Nehod s mikrospánkem není sice mnoho, jsou však velmi vážné. Známe dva druhy mikrospánku, a to se zavřenýma, ale i otevřenýma očima. U obou variant však mozek reaguje stejně. 

Mikrospánek je krátká epizoda spánku, který může trvat tři až patnáct sekund. Po této krátké době buď usnete, nebo se s leknutím probudíte. Během této doby však člověk nevnímá vůbec nic, žádné vnější podněty jako jsou zvuky nebo vizuální vjemy.

Mezi nejohroženější skupinu patří muži do 26 let, kteří bohužel často riskují a svoji únavu za volantem velice často podceňují. Další ohroženou skupinou jsou lidé pracující na směny a profesionální řidiči a hlavně ti, kteří musí řídit v noci, protože tma automaticky navozuje pocit únavy a nutnost dopřát si odpočinek v podobě spánku. Podle statistik je nejhorší období mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní a také jízda na dálnici v horkém letním počasí.

Mikrospánek nejčastěji přichází po dlouhé a monotónní jízdě, a tak je velice důležité se před každou takovou cestou dobře vyspat, celou si ji dobře předem naplánovat, a to včetně míst odpočinku.

Mezi nejčastější příznaky toho, že se blíží mikrospánek, patří celková únava, nezvyklé pohyby hlavou, neklidné sezení nebo bolest a pálení očí. Při únavě dochází k velmi razantnímu snížení pozornosti, horšímu odhadu vzdálenosti a prodlužování reakční doby.

Doporučení Allrisk

  • Dbejte na dostatečný přísun jídla a pití. Nejlepší volbou jsou zdravá, lehká a dobře stravitelná jídla, zelenina a ovoce. V pití pak volte vodu, minerální nápoje, mírně slazený čaj. apod. Káva a energetické nápoje sice na povzbuzení fungují, avšak na krátkou dobu a následný rychlý propad pozornosti je nebezpečný.
  • Snažte se vyvarovat tichu. Pusťte si raději vaši oblíbenou hudbu. Když si u toho budete i zpívat, uvidíte, jak se vám bude lépe řídit. V případě, že není hudba pro vás to pravé, komunikujte se svými spolujezdci, případně se můžete i vystřídat v řízení.
  • Udržujte si v autě chladnější vzduch. Nebojte se větrat a použít klimatizaci. Teplý vzduch a horko únavě pomáhá.
  • Zkuste si každé dvě hodiny udělat malou přestávku. Při pauze se protáhněte nebo si udělejte malou rozcvičku. Berte to jako prevenci před únavou.
  • Pokud jste už opravdu unavení, nepomáhá ani přestávka, rozcvička a nic podobného, určitě vám pomůže krátký spánek. Dejte si raději šlofíčka a pak jeďte dál.

 

Nikola Novotná

Sdílet článek na sociálních sítích:

Aktuality

3.7.2020

Auta na zemní plyn prospívají životnímu prostředí

Ze studie (pro Český plynárenský svaz ČPS zpracovalo České vysoké technické učení v Praze) vyplývá, že vozy na stlačený zemní plyn (CNG) mají pozitivní vliv na snižování emisí oxidů dusíku v ovzduší.

číst více...

24.6.2020

Stali jste se svědkem dopravní nehody. Víte, co máte dělat?

Nikdy nevíme, kdy se můžeme stát svědky dopravní nehody, a kdy budou okolní osoby potřebovat naši pomoc. Víte, jak v takovém případě postupovat?

číst více...

9.6.2016

Nová kancelář v Ivančicích a Slavnosti chřestu

V průběhu měsíce května jsme otevřeli novou obchodní kancelář v Ivančicích u Palackého náměstí, na adrese Drůbežní trh 89/1. Propagaci pobočky jsme spojili s tradičními Slavnostmi chřestu, které se letos konaly již po dvaadvacáté.

číst více...

12.1.2016

Allrisk Magazín 2016

Najděte si chvíli času na přečtení celého čísla, protože uplynulý rok 2015 byl v mnoha směrech pro Allrisk přelomovým, a pro rok 2016 jsme pro vás připravili hned několik novinek, akcí a příjemných překvapení.

číst více...