Proč je dobré mít elektronický podpis


Chtěli byste si zřídit elektronický podpis, ale nevíte, jak na to? Kdy se vám vlastně může hodit a jak vás může ochránit?

Laicky se tomu říká elektronický podpis, případně e-podpis. Ve skutečnosti se však jedná o certifikát, díky kterému lze podepisovat nebo šifrovat elektronickou poštu.

Elektronický podpis je unikátní zapečetění dokumentu a využít jej může jen ta osoba, která si certifikát zřídila. Skládá se ze soukromého a veřejného klíče. Soukromý klíč máte k dispozici pouze vy a jeho pomocí šifrujete a podepisujete emaily. Veřejný klíč v podstatě dáváte příjemci, který jím šifruje zprávy vám.

Druhá strana si může veřejným klíčem ověřit pravost podpisu, vaši identitu, ale také to, zdali nebyl dokument od posledního podpisu nijak změněn, a podle toho se pak zařídit.

Takový typ podpisu využije každý, kdo potřebuje v emailech podepisovat faktury a dokumenty včetně těch, které jsou ve formátu PDF. S certifikátem můžete přes internet komunikovat s úřady, zdravotní pojišťovnou anebo okresní správou sociálního zabezpečení. Využít jej můžete i při zřizování a využívání datové schránky, u e-podatelen a e-tržišť, při elektronickém podávání přiznání k dani z příjmu, k DPH, při archivování dokumentů anebo pro podepisování elektronických petic.

Ministerstvo vnitra na svých stránkách odkazuje na tři kvalifikované poskytovatele certifikačních služeb:

  • První certifikační autorita, a.s. – za 495 Kč,
  • Česká pošta (Post Signum) – za 396 Kč,
  • identity – za 478 Kč.

U První certifikační autority musíte na webu nejprve vyplnit žádost a u společnosti identity se zase pro vyplnění žádosti musíte nejdříve registrovat. U obou autorit ale po podání žádosti bude nutné navštívit nejbližší pracoviště pro potvrzení vaší identity. K tomu budete potřebovat platný občanský průkaz anebo cestovní pas.

U České pošty, jejíž pracoviště budete pravděpodobně mít ze všech nejblíže, je nutné podat žádost a následně dojít na Czech Point. Služba ale může přijet za vámi. Objednat si ji lze přes aplikaci Mobilní registrační autorita. Zde vás ale paušální cena včetně dopravného vyjde na 1 680 Kč.

Platnost certifikátu činí 12 měsíců a prodloužit si jej lze opětovnou platbou stanovené částky. Na pobočku kvůli obnovení už chodit nemusíte.

Nezávazná kontrola vašich finančních a pojistných produktů s bonusem 300 Kč

Mám zájem

Nikola Novotná

Sdílet článek na sociálních sítích:

Aktuality

12.4.2019

Jak postupovat v případě nehody?

Došlo k autonehodě? Hlavně zachovejte klid, Allrisk ASSISTANCE a klientský servis se o vás kvalitně postarají.

číst více...

1.4.2019

Proč je dobré mít elektronický podpis

Chtěli byste si zřídit elektronický podpis, ale nevíte, jak na to? Kdy se vám vlastně může hodit a jak vás může ochránit?

číst více...

9.6.2016

Nová kancelář v Ivančicích a Slavnosti chřestu

V průběhu měsíce května jsme otevřeli novou obchodní kancelář v Ivančicích u Palackého náměstí, na adrese Drůbežní trh 89/1. Propagaci pobočky jsme spojili s tradičními Slavnostmi chřestu, které se letos konaly již po dvaadvacáté.

číst více...

12.1.2016

Allrisk Magazín 2016

Najděte si chvíli času na přečtení celého čísla, protože uplynulý rok 2015 byl v mnoha směrech pro Allrisk přelomovým, a pro rok 2016 jsme pro vás připravili hned několik novinek, akcí a příjemných překvapení.

číst více...