Pozor na aquaplaning!


Aquaplaning je jednou z častých příčin nehod při prudkém dešti nebo stojící vodě na silnici. Při aquaplaningu se stává vozidlo téměř neovladatelným a dá se přirovnat k jízdě na ledě. Víte, jak předejít jeho vzniku?

Vznik aquaplaningu 

Aquaplaning vzniká nedostatečným odvodem vody pneumatikou a tím vytvořením tzv. vodního klínu před kolem, který se následně rozšíří i pod pneumatiku. Tím ztratí pneumatika kontakt s vozovkou a vozidlo je jen velmi málo ovladatelné.

Na vznik aquaplaningu má vliv množství vody na silnici, rychlost automobilu, druh a hloubka vzorku (dezénu) pneumatik a jejich správné nahuštění.

Mezi pneumatikou a vozovkou se nahromadí voda, kterou nestihnou pneumatiky odvést a ta pak brání dostatečnému kontaktu se silnicí potřebnou pro bezpečné ovládání vozu. Aquaplaning vzniká většinou při rychlostech nad 80 km/h u nových pneumatik, ale již od 55 km/h u pneumatik na hranici životnosti (1,6 mm vzorku).

Jak aquaplaningu předcházet

Základem jsou kvalitní pneumatiky s dostatečnou hloubkou vzorku, aby mohla pneumatika dostatečně odvádět vodu a měla dobrý kontakt se silnicí. Neméně důležité je, i když máte nové a kvalitní pneumatiky, přizpůsobit rychlost a styl jízdy aktuální situaci. Je nutné zpomalit a zbytečně prudce nezatáčet.

Vyhýbejte se stojaté vodě – kalužím, kolejím zalitým vodou a potůčkům tekoucím přes silnici při prudkém dešti. Pokud se stopy auta před vámi brzy ztrácí „ve vodě“ a nejsou vidět již pár metrů za autem, hrozí riziko aquaplaningu. Pokud jsou stopy viditelnější a vydrží delší dobu, je riziko aquaplaningu nižší. Na vznik aquaplaningu má vliv také druh vzorku pneumatiky. Pro dostatečný odvod vody, neboť pneumatika šíře 205 mm odvede cca 35 l vody za jednu sekundu, jsou potřeba hluboké drážky směřující k okrajům pneumatik. Širší pneumatiky potřebují odvést ještě více vody, a proto jsou k aquaplaningu náchylnější.

Co dělat, když už aquaplaning dostaneme

Začínající aquaplaning poznáme cuknutím do volantu v okamžiku vzniku vodního klínu nebo plaváním auta. Při aquaplaningu nikdy nebrzděte, nepřidávejte plyn a prudce nezatáčejte, mohli byste dostat smyk nebo dokonce hodiny. Držte volant rovně a pevně, uberte plyn a vyšlápněte spojku, aby se hnací kola uvolnila. Kola by se měla o vodu zpomalit a začít opět fungovat, protože se obnoví kontakt pneumatik s vozovkou.

Zdroj: bezpecnecesty.cz

Nikola Novotná

Sdílet článek na sociálních sítích:

Aktuality

29.5.2020

Strašák jménem mikrospánek

Většina z nás tento pojem zná. Co to ale znamená, co tomu předchází a jak se mu vyvarovat?

číst více...

22.5.2020

Připravte se na barevnou změnu, a to ze zelené na bílou!

Od 1. července čeká české řidiče změna v podobě nové barvy „zelené karty“, která prokazuje řidičovo zaplacené povinné ručení. Jak přesně změna proběhne?

číst více...

9.6.2016

Nová kancelář v Ivančicích a Slavnosti chřestu

V průběhu měsíce května jsme otevřeli novou obchodní kancelář v Ivančicích u Palackého náměstí, na adrese Drůbežní trh 89/1. Propagaci pobočky jsme spojili s tradičními Slavnostmi chřestu, které se letos konaly již po dvaadvacáté.

číst více...

12.1.2016

Allrisk Magazín 2016

Najděte si chvíli času na přečtení celého čísla, protože uplynulý rok 2015 byl v mnoha směrech pro Allrisk přelomovým, a pro rok 2016 jsme pro vás připravili hned několik novinek, akcí a příjemných překvapení.

číst více...