Každá rada se počítá, zvláště, týká-li se správné a ohleduplné jízdy. Přečtěte si naše doporučení, na co si dát pozor za jízdy nejenom v zimním období.
Mít správné pneumatiky s patřičným vzorkem (minimálně čtyři milimetry), to je v dnešní době snad už samozřejmost. O tom, kdy je nejvhodnější doba pro přezutí pneumatik a jak je nejlépe skladovat si můžete přečíst ZDE.
2. Důkladně očistěte auto od sněhu a námrazy
Před každou jízdou je nutné zkontrolovat vůz, který se chystáte řídit.
Od sněhu a námrazy je nutné očistit střechu, zrcátka a zejména okna – vytvořený průhled jako v tanku je totiž nejenom nevhodný, ale zejména velice nebezpečný. Přečtěte si všechna naše doporučení.
3. Předvídejte a dodržujte dostatečný rozestup
Při jízdě v zimě jezděte pomaleji, nejezděte však přehnaně pomalu, abyste nebrzdili provoz a dávejte si větší odstupy od aut před vámi. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu, a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce. Asistenční systémy jsou sice součástí téměř každého vozu, není však vhodné se na ně 100 % spoléhat.
4. S volantem opatrně
Potřebujete se vyhnout střetu se zvěří, hromadě ledu a sněhu či jiné překážce? Pak s volantem příliš netočte, stačí jen malý úhel natočení. Předejdete tak vzniku smyku.
V zimě se můžete dostat do situace, kdy chvíli jedete po mokré vozovce, na kterou svítí sluníčko. O chvíli později vjedete do lesa, kde rázem máte pod koly sníh či led. Velmi nebezpečná je i jízda po mostech, vzhledem k rozpouštění ledovky ze spodní strany mostu. Pozor si dávejte i v okolí železničních přejezdů, kde se používá jiný posypový materiál (sledujte dopravní značení).
6. Správné brzdění je základ
Vždy brzděte s rovnými koly – na sněhu je to obzvláště důležité. U automobilů s motorem vpředu mírně přibrzděte a přeneste tak váhu dopředu. Auto o něco ochotněji zatočí. Při jízdě z kopce využívejte brzdění motorem a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
7. Do kopce na vyšší rychlostní stupeň
Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu, a proto tolik neprokluzují. U aut s pohonem zadních kol při problémech pomáhá, pokud to situace dovolí, řádně zatížit zavazadelník nebo dozadu naložit dva tři cestující. Snažte se v kopci nezastavovat – po zastavení už většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4×4 nevyjedete. Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostní stupeň.
8. Mějte kontrolu nad vozidlem
Smyk můžete na silnici dostat při zrychlování, brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.
9. Připravte se na možný střet
Jak se zachovat v situaci, kdy už víme, že je srážka nevyhnutelná? Snažte se bourat předkem vozidla, kde je nejvíce deformačních zón. Výhodou je, pokud posádka bourá při vědomí – nespí, že se jejich tělo může na náraz připravit! Nohy i ruce by těsně před srážkou neměly být natažené a snažte se tělo zatlačit do sedačky. Nezapírejte se rukou či nohou za palubní desku, pokud má vaše vozidlo airbag – při jeho vystřelení by vám pravděpodobně zlomil ruku či nohu. Důležité je sklonit bradu na hruď – zmírníte tím následky nárazu pro krční páteř. Samozřejmostí je použití bezpečnostních pásů, a to i vzadu! Nepřipoutaný cestující by mohl poranit nejenom sebe, ale i pasažéry vpředu.
Abyste věděli, jak vaše auto reaguje na vozovce při nepříznivých podmínkách, je dobré si to vyzkoušet. Najděte si třeba opuštěné parkoviště nebo nepoužívané letiště a zkuste si např. prudké zabrzdění, vyhýbací manévr nebo prudké najetí do zatáčky.
Přejeme všem řidičů šťastnou cestu!